Thursday, November 24, 2011

Buta Mata Tapi Tidak Buta Hati...

Kisah 1: -Aku Mampu Berdikari-



 Hari itu aku ada dinner kat Pizza Hut Setiawangsa... Balik dari keje, terus naik Putra LRT ke Setiawangsa... Sangat jarang turun kat stesen ni... Orang pun tak berapa ramai... Jejak je kaki kat stesen tu, ternampak sorang pakcik  yang merupakan golongan istimewa keluar dari LRT... Dia kelihatan teragak-agak... Aku menawarkan bantuan tapi dia menolak... Lalu aku mengekorinya dari belakang... Pergerakan dia agak teratur seperti dia menghafal laluan... Namun dia teragak-agak masa nak cari jalan kuar stesen... Sekali lagi menawarkan bantuan tapi ditolak dengan baik... Akhirnya dapat dia keluar dari stesen dengan usahanya sendiri... Tetiba, seorang budak perempuan yang comel menerpa ke arahnya sambil berkata "Ayahhhh"... Kemudian diikut perempuan bertudung... Mesti ini anak dan isterinya... Isterinya orang biasa... Isteri dan anaknya terus memimpin pakcik itu... Sungguh tabah pakcik ni...



Kisah 2: -Aku Mampu Bekerja-


Pagi itu, aku agak awal bertolak ke tempat keje... Jadi aku mengambil "my sweet time"... Ketika tiba di stesen Masjid Jamek, kelihatan seorang pakcik yang merupakan golongan istimewa menuruni tangga... Sebaik keluar dari stesen, dia tercari-cari orang untuk bertanyakan tempat untuk tunggu teksi... Polis bantuan hanya perhati dari jauh... Akhirnya dia dapat bertanya seorang pemuda dengan isterinya (mungkin?)... Namun pemuda itu hanya tunjuk arah tanpa memimpin pakcik tersebut... Aku pun menawarkan bantuan... Kelihatan pakcik itu sangat lega... Pakcik itu berkata dia hendak ke tempat keje... Aku pun menahan sebuah teksi dan menanya pemandu teksi tempat yang henda dituju... Pemandu teksi mengangguk... Aku menolong pakcik tersebut untuk masuk ke dalam teksi sementara pakcik teksi membetulkan tempat duduk... Aku rasa sanggat bangga dengan pakcik tersebut...

-Mereka adalah golongan istimewa bukan golongan kurang upaya- 

No comments:

Post a Comment